مقدمه:

گوگل به عنوان بزرگ‌ترین موتور جستجو در جهان شناخته می‌شود و از ساختار پیچیده و گسترده‌ای برخوردار است. این موتور جستجوی قدرتمند برای سازماندهی وب سایت‌های فعال در زمینه اینترنت و همچنین، رتبه بندی کردن این سایت‌ها ساز و کار‌ها و مکانیزم‌های مختلفی را برای توسعه دهندگان وب مشخص کرده است که با نام الگوریتم‌های گوگل شناخته می‌شوند. الگوریتم‌های گوگل که دارای نام‌های جالبی همچون: الگوریتم پاندا، الگوریتم کبوتر، الگوریتم گورخر، الگوریتم مرغ مگس خوار و … هستند، مجموعه‌ای از قوانین و مقرراتی می‌باشند که لازم است توسط صاحبان وب سایت‌ها و توسعه دهندگان رعایت شوند تا رتبه وب سایت آن‌ها در موتور جستجوی گوگل بهتر شود. شاید برای شما این سوال به وجود آمده باشد که چرا گوگل الگوریتم‌های مختلف را ایجاد کرده است؟ پاسخ این سوال بسیار ساده است؛ همیشه افراد سودجو در کمین استفاده از قابلیت‌‌های مختلف گوگل برای گسترش فعالیت‌های خود هستند و گوگل به منظور جلوگیری از سودجویی‌های غیر شفاف و همچنین، کمک به وب سایت‌های مفید و اصیل ساز و کار‌های مختلفی همچون الگوریتم کبوتر را ایجاد کرده است. در ادامه می‌توانید با یکی از مهم‌ترین آپدیت‌های تاریخ گوگل که سر و صدای بسیاری را در زمان خود ایجاد کرد آشنا شوید.

همان‌گونه که در قسمت قبلی مختصراً به آن اشاره شد، الگوریتم‌ها و آپدیت‌های مختلف به منظور افزایش نظم در ساختار موتور جستجوی گوگل و واقعی‌تر شدن رتبه بندی سایت‌ها به وجود آمده‌اند و الگوریتم کبوتر یکی از مهم‌ترین آپدیت‌های گوگل محسوب می‌شود و تاثیر زیادی را بر روی ورودی وب سایت‌ها گذاشته است.

الگوریتم جستجوی گوگل چیست؟

الگوریتم جستجوی گوگل ابزاری است که با آن گوگل تصمیم می گیرد نتایج جستجو را به چه ترتیبی به شما نشان دهد. گوگل یک برنامه کامپیوتری به نام GoogleBot دارد که وب را خزیده و داده ها را به الگوریتم ارسال می کند. سپس الگوریتم کیفیت صفحات و عبارات جستجو (در صورت وجود) را برای رتبه بندی آنها تعیین می کند. بنابراین، با وجود اینکه سال‌ها از اعلام به‌روزرسانی گوگل می‌گذرد، پاندا همچنان زنده است. این بخشی از الگوریتم اصلی است، به این معنی که با گذشت بیش از یک دهه از راه‌اندازی، هنوز بر SEO تأثیر می‌گذارد.

چه چیزی این تغییر الگوریتم را تا این حد خاص می کند؟

در مقایسه با تغییرات الگوریتم قبلی، قابل توجه است که آپدیت پاندا به جای اینکه صرفا دنبال صفحات (زیر) منفرد باشد، احتمالاً بر رتبه بندی کل یک وب سایت یا بخش هایی از آن تأثیر می گذارد. به گفته گوگل، تغییر الگوریتم حدود ۱۲٪ از تمام درخواست های جستجوی زبان انگلیسی و همچنین حدود ۶-۹٪ برای همه زبان های موجود دیگر را تحت تأثیر قرار داده است. این منجر به تأثیر بسیار قابل توجهی در نتایج جستجو شد.

الگوریتم پاندا چیست؟

Google Panda یک به‌روزرسانی الگوریتم اصلی بود که بر رتبه‌بندی جستجو برای ۱۱٫۸٪ از جستجوها در ایالات متحده تأثیر گذاشت. Google گفت پاندا برای کاهش رتبه‌بندی سایت‌های با کیفیت پایین طراحی شده است (سایت‌هایی که ارزش افزوده پایینی برای کاربران دارند، محتوا را از سایر وب‌سایت‌ها کپی می‌کنند. یا سایت‌هایی که خیلی مفید نیستند) و رتبه‌بندی بهتر را به سایت‌های با کیفیت (سایت‌هایی با محتوا و اطلاعات اصلی مانند تحقیق، گزارش‌های عمیق، تجزیه و تحلیل متفکرانه و غیره) پاداش می‌دهند.

این الگوریتم رسماً در ۲۳ فوریه ۲۰۱۱ شروع به کار کرد، اما تا ۲۴ فوریه ۲۰۱۱ بود که ما در مورد آن مطلع شدیم. پاندا فقط بر مزارع محتوا تأثیر نداشت. وب‌سایت‌ها در اندازه‌های مختلف، در سراسر صنایع، خشم پاندا را احساس کردند. گزارش‌های متعددی مبنی بر از کار افتادن شرکت‌ها وجود داشت، زیرا آنها سال‌ها به ترافیک گوگل متکی بودند. زمانی که آن ترافیک از بین رفت، کسب و کار آنها نیز سقوط کرد.

 

پس از راه اندازی اولیه، گوگل چندین به روز رسانی و به روز رسانی پاندا را به صورت تقریبا ماهانه برای دو سال آینده (۹ بار در سال ۲۰۱۱ و ۱۴بار در سال ۲۰۱۲) اعلام کرد. وب‌سایت‌هایی که تحت تأثیر Google Panda Update قرار گرفته‌اند، به‌صورت الگوریتمی تنزل داده شدند. این بدان معناست که هیچ یک از کارمندان گوگل برای ایجاد رتبه های پایین تر اقدام دستی انجام ندادند. هر سایتی که توسط پاندا ضربه خورد، احتمالاً گرفتار پنالتی گوگل شده است

الگوریتم پاندا گوگل چگونه کار می کند؟

گمانه زنی های زیادی پس از ورود Google Panda به وجود آمد. بسیاری از آن‌ها امروزه نامربوط هستند، بنابراین ما بسیاری از افسانه‌های پاندا را در این راهنما تکرار نمی‌کنیم.

در اینجا خلاصه ای از چیزهایی است که در مورد نحوه عملکرد Google Panda و آنچه آن را منحصر به فرد کرده است، یاد گرفتیم.

پاندا الگوریتمی است که بر روی سایت ها اعمال می شود

مهمترین چیزی که باید در مورد پاندا بدانید این است که کیفیت کلی کل وب سایت را ارزیابی می کند. در اینجا چیزی است که گری ایلیز، تحلیلگر روندهای وب مستر گوگل، در مصاحبه ای در سال ۲۰۱۶ به Search Engine Land گفت:

 

ما در حال حاضر پاندا را به عنوان یک جریمه نمی دانیم، بلکه به عنوان یک الگوریتم اعمال شده برای سایت ها به عنوان یک کل فکر می کنیم. حداقل با نگاه کردن به اکثر صفحات، کیفیت یک سایت را می سنجد. اما اساساً به ما این امکان را می دهد که هنگام رتبه بندی صفحات از آن سایت خاص، کیفیت کل سایت را در نظر بگیریم و رتبه بندی را بر اساس آن صفحات تنظیم کنیم.

 

جان مولر از گوگل همچنین گفت که پاندا برای ارزیابی کیفیت وب سایت به معماری سایت نگاه می کند.

آیا حذف یا بهبود محتوای بی کیفیت کمکی خواهد کرد؟

الگوریتم پاندا روی چه مواردی حساس است؟

همانطوری که می دانید هر یک از بخش های گوگل وظایف متعددی بر عهده دارد که الگوریتم پاندا گوگل هم دارای وظایف متعددی می باشد و زمانی که این الگوریتم ساخته شد وظایف آن هم مشخص گشت تا بر اساس آنها عملکرد خوبی داشته باشد. برخی از مسائل بسیار مهمی که این الگوریتم گوگل باید بر روی آنها تمرکز داشته باشد عبارت می باشد از

  1. محتوای کم

تولید محتوا با کیفیت همیشه از فاکتور های اصلی گوگل برای رتبه بندی سایت ها بوده است. بسیاری از صفحاتی که مطالب بسیار کمی دارند و یا اینکه چند جمله در آنها وجود دارد، بدون شک به سیات لطمه زیادی می زند و رضایت کاربران را به دست نخواهد آورد، به همین دلیل الگوریتم پاندا گوگل یکی از وظایف اصلی و مهمی که دارد این است که این سایت ها را حذف کند، اگر نمی خواهید سایت شما دچار این مشکل شود سعی کنید مطالب کامل تری روی وب سایت منتشر کنید که متن بلند تری داشته باشند.

 

مطالب مرتبط: آشنایی با الگوریتم پنگوئن

  1. محتوای تکراری

برخی از محتواها هستند که در وبسایت ها چندین بار تکرار شده اند و بیشتر از یک بار آن را در سایت قرار داده باشند، در این صورت الگوریتم پاندا گوگل وظیفه دارد آن سایت را حذف کند و در نتیجه جستجو در صفحات اول آن را نیاورد. به عنوان مثال برخی از سایت ها هستند که مطالب متنوعی ار در مورد یک شهر بیان کرده اند و همان مطالب را در مورد شهر دیگر با همان محتواها بیان کرده اند، در این صورت الگوریتم پاندا این وبسایت را قانونی نمی داند و آن را در نتایج جستجو نشان نمی دهد. اگر می خواهید الگوریتم پاندا گوگل سایت شما را حذف نکند و به دنبال راه حل می باشید باید مطالبی را که از سایت های دیگر کپی کرده اید و در سایت خود قرار داده اید را به عنوان کپی معرفی کنید و در انتها منبع اصلی آن را معرفی نمایید. همچنین اگر محتواهیا تکراری زیادی دارید، بهتر است آنها را حذف کنید.

 

مطالب مرتبط: آموزش نکات سئو محتوا

  1. محتوای بی کیفیت

یکی دیگر از وظایف الگوریتم پاندا گوگل این است که محتواهای بی کیفیت را شناسایی کند و آن سایت را از نتیجه جستجو حذف نماید. به عنوان مثال برخی از سایت ها هستند که غلط املایی زیادی دارند و همچنین اطلاعات معتبری در درون آنها وجود ندارد، به همین دلیل الگوریتم پاندا سریعا آنها را شناسایی می کند و از نتایج جستجو حذف می کند. تعداد این سایت ها در گوگل بسیار زیاد می باشد و به همین دلیل است که بسیاری از آنها حذف می شوند، بر همین اساس در تولید و طراحی سایت خود دقت داشته باشید که منابع معتبر استفاده کنید و همچنین غلط های املایی نداشته باشید.

الگوریتم پاندا گوگل

برخی از صفحات هستند که ارزش بسیار کمی دارند و زمانی که کاربران وارد آنها شوند و به نیازهای خود پاسخ ندهند، بدون شک از آن سایت خارج می شوند، بر این اساس مدت زمان بسیار کمتری را در سایت خواهند بود، به همین دلیل الگوریتم پاندا گوگل آن سایت را حذف می کند و دیگر آن را در نتایج جستجوی اولیه نمی آورد. برای حل کردن این مشکل که دچار آن نشوید، بهتر است در سایت خود مطالب مفیدی بگذارید تا مدت زمان ماندگاری افراد در سایت شما بیشتر شود.

  1. محتوای نامعتبر

یکی دیگر از مواردی که الگوریتم پاندا گوگل به آن حساسیت بسیار زیادی دارد و آن را حذف می کنید این است که محتوای درون سایت شما اعتبار کافی نداشته باشد. اگر شما از مطالبی در سایت خود استفاده می کنید باید در انتها نام منبع را ذکر کنید، در غیر این صورت شرکت گوگل محتوای شما را قبول نمی کند و آن را غیر معتبر می شناسد. این مورد بیشتر در مطالب و سایت های پزشکی مد نظر است و مطالب حتما باید از لحاظ علمی قابل تایید باشند.

  1. عدم هماهنگی عبارت جستجو با محتوا

مرتبط بودن مطلب صفحه با عبارت سرچ شده از مهم ترین مسائل از نظر گوگل است که الگوریتم پاندا این موضوع را در محتوای صفحه بررسی می کند. در برخی از موارد امکان دارد شما مطلبی را جستجو کنید و زمانی که وارد آن سایت شدید مطالب مورد نیاز خود را پیدا نکنید. الگوریتم پاندا گوگل وظیفه دارد این سایت را هم حذف کند و از عملکرد آنها جلوگیری نماید تا در نتیجه جستجو افراد آنها را پیدا نکنند.

برای خلاصی از الگوریتم پاندا چه کنیم؟

در حالی که پاندا مطمئناً می تواند ضربه ای به وب سایت های مجازات شده باشد، ریکاوری جریمه آن غیرممکن نیست. از آنجایی که این الگوریتم سایت‌های با کیفیت پایین را هدف قرار می‌دهد، در بیشتر مواقع راه‌حل این است که سایت خود را برای عواملی که ممکن است باعث قرار گرفتن آن در زمره سایت های بی کیفیت شده را بررسی کنید و سپس تغییرات مناسب را اعمال کنید. از آنجایی که هدف پاندا نمایش سایت‌های با کیفیت بالا است، با انجام کارهای زیر برای بهبود صفحات آسیب‌دیده یا سایت خود تلاش کنید:

از شر محتوای تکراری خلاص شوید.

اگر محتوای تکراری یا خیلی مشابه در چندین صفحه سایت خود دارید، آن محتوا را حذف کنید یا آن را بازنویسی کنید. به این ترتیب، کاربران همچنان اطلاعات مورد نیاز خود را بدون نیاز به حذف کل صفحه در سایت خود دریافت می کنند.

محتوای کاملا منحصر به فرد تولید کنید

یک مشکل بزرگ برای صاحبان سایت هایی که در برابر پاندا آسیب پذیر هستند این است که نویسندگان آنها، محتوا را از جای دیگر کپی می کنند. اگر نویسندگانی در داخل و خارج سازمان دارید، مطمئن شوید که آنها محتوای یونیک تولید می کنند. برای بررسی اصالت یک محتوا می توانید از این سایت استفاده کنید.

از ارتباط اطمینان حاصل کنید

صفحات شما باید مطابق با قصد کاربر از جست و جو باشد. داده های و محتوای خود را طوری ساختار دهید که بازدیدکنندگان سایت به آنچه که به دنبال آن هستند برسند.

گوگل همچنان از پاندا استفاده می کند

با وجود اینکه سال‌ها از اعلام به‌روزرسانی الگوریتم پاندا گوگل می‌گذرد، اما پاندا همچنان زنده است. این بخشی از الگوریتم اصلی است، به این معنی که با گذشت بیش از یک دهه از راه‌اندازی، همچنان بر سئو تأثیر می‌گذارد. گوگل پاندا تاثیری بر سئو داشت که تا به امروز ادامه دارد. در اینجا فقط سه تغییر بزرگ از پاندا آمده است:

E-A-T:

مفهوم تخصص، اقتدار، و اعتماد (E-A-T) را می توان به مشکل مزرعه محتوا ردیابی کرد. گوگل همیشه می‌خواهد به وب‌سایت‌هایی که محتوای باکیفیت را توسط کارشناسانی که در یک موضوع متخصص هستند، تولید می کنند، پاداش دهد. دستورالعمل های ارزیابی کیفیت، راهنمای نهایی برای اینکه چگونه یک مزرعه محتوا نباشید است.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا، به عنوان یک اصطلاح، قبل از پاندا واقعاً وجود نداشت. فقط به Google Trends بروید و خواهید دید که چه زمانی این اصطلاح محبوب شد. این اصطلاح ممکن است به سال ۱۹۹۶ بازگردد، اما بازاریابی محتوا به عنوان مفهوم خاص خود اساساً در نتیجه پاندا متولد شد.

تمرکز روی چندین کانال ورودی

شاید بزرگترین درسی که از Google Panda به دست آمد این بود که هرگز تمام تخم مرغ های خود را در یک سبد قرار ندهید. به خصوص گوگل! تکیه بر یک کانال برای همه ترافیک و درآمد شما یک قمار است. اگر یک تغییر الگوریتم بتواند کل شرکت شما را یک شبه از بین ببرد، تمرکز فقط روی سئو اشتباه مهلکی است.

منبع: الگوریتم پاندای گوگل